Való Világ 7 – eljárás indul helytelen korhatár-besorolás miatt

Eljárást indít az RTL 2-n futó valóságshow, a Való Világ 7 egyik decemberi adásának helytelen korhatár-besorolása miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa.

Az NMHH az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében emlékeztetett arra, hogy a műsor médiaszolgáltatója a Cable Channels SA román joghatóság alatt áll. Jelezték: az eljárás oka, hogy a televízió a műsorszámot “a bemutatott intenzív szexualitás, erotikus kellékként láttatott szereplők és felületességre alapozó párkapcsolati minták” ellenére a 16 éven aluliaknak nem ajánlott helyett – a román törvények szerinti – csupán a 12 éven aluliaknak csak szülői engedéllyel vagy nagykorú felügyelete mellett ajánlott kategóriába sorolta.
Kifogásolják azt is, hogy a produkciót a megengedett este 9 és hajnali 5 óra közötti idősáv helyett a déli órákban tette közzé a csatorna.
A hatósági ellenőrzés során nyilvánvalóvá vált, a szolgáltató a december 17-ei adásában vélhetően súlyosan megsértette a korhatár-besorolás szabályait. Ilyen esetben a médiatanács felléphet külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben, az erre vonatkozó magyar szabályozás az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló európai uniós irányelv szó szerinti átvétele – emlékeztet az NMHH közleménye.
Jelezték: ha bebizonyosodik a jogsértés, és az első eset mellett egy éven belül további két hasonlóra is fény derül, a harmadik alkalommal a médiatanács kezdeményezésére Magyarország konzultációt kezdeményez az érintett tagállammal az Európai Bizottság bevonásával.
Ha ezen nem születik megegyezés, és további jogsértést észlelnek, kötelezni fogják a médiaszolgáltatót a jogsértésről szóló közlemény közzétételére a műsorban vagy a szolgáltatásának meghatározott időtartamú felfüggesztésére; az esetleges döntés ellen a médiaszolgáltató felülvizsgálati kérelemmel élhet, az Európai Bizottságnak pedig jogában áll a határozat visszavonására kötelezni a médiatanácsot.
Utaltak rá: a médiatanács eddig egy alkalommal lépett fel külföldön letelepedett médiaszolgáltatóval szemben, amikor értesítette a brit médiahatóságot, az OFCOM-ot a joghatósága alá tartozó Viasat Éden hotel műsoránál tapasztalt túl enyhe korhatár-besorolásról, a brit hatóság jelentése szerint azonban a kifogásolt műsorszám nem veszélyeztette súlyosan a kiskorúakat.

MTI

 

Vélemény, hozzászólás?