Mitől lesz a diákmunka sikeres?
A diákmunka vállalása nemcsak pénzkereseti lehetőség, hanem kiváló alkalom a tapasztalatszerzésre is, és a hosszú távú karrierépítés első lépéseire is. Egyre több lehetősége van a diákoknak a munkavállalásra, de ez még csak a kiindulás. Egy diák akkor tekinthető sikeresnek a munkahelyén, ha megbízható, hatékonyan végzi a munkáját, jó kapcsolatot ápol a kollégáival és vezetőkkel, és fejlődni tud a pozíciójában. A legfontosabb tényező tehát a megbízhatóság. A munkáltatók elvárják, hogy a diákok is pontosan érkezzenek a munkahelyükre, tartsák be a munkarendet és felelősségteljesen végezzék el a rájuk bízott feladatokat. A rendszeresség és a kiszámíthatóság alapvető elvárás minden munkáltató részéről, így ha egy diák pontos, betartja a határidőket és következetes, akkor hamar elnyerheti a felettesei bizalmát. Nagyrészt ezek befolyásolják a róla kialakult képet.
A második kulcsfontosságú tényező a diákmunka esetében a tanulékonyság és fejlődési hajlandóság. A legtöbb diák csekély vagy nulla tapasztalattal kezdi el a munkát, így a gyors tanulás képessége elengedhetetlen. Azok a fiatalok, akik gyorsan elsajátítják az új feladatokat, figyelnek a részletekre és nyitottak a fejlődésre, hamar értékes munkaerővé válhatnak. A munkáltatók különösen nagyra értékelik azokat a diákokat, akik kérdeznek, visszajelzést kérnek és nem veszik félvállról a tanácsokat.
Az együttműködés és csapatmunka szintén alapvető, hiszen minden munkahelyen ez a jó munkavégzés feltétele. A legtöbb munkahelyen csapatban kell dolgozni, ezért legjobb, ha ebbe a diák mihamarabb be tud épülni. Az udvariasság, a mások iránti tisztelet és a konfliktuskezelési készségek itt nagyon jól jönnek. Azok a diákok, akik pozitív hozzáállással és együttműködő magatartással vesznek részt a munkában, gyorsan be tudnak illeszkedni.
A jó kommunikációs készség is fontos. Persze tudjuk, hogy ezek minden álláshirdetésben benne vannak, de csak homályos elvárásként, aztán mindenki azt érthet alatta, amit akar. Pedig tényleg a siker vagy bukás múlhat azon, hogy képes-e a diák munkavállaló egyértelműen és hatékonyan kommunikálni a munkáltatójával, kollégáival és ha szükséges, az ügyfelekkel is. A tiszta, udvarias és hatékony kommunikáció segíthet abban, hogy elkerülje a félreértéseket, gyorsan megoldja a problémákat és megfelelő visszajelzést kapjon a munkájáról. Az ügyfélszolgálati és értékesítési munkákban pedig a kommunikáción van a főszerep. De valójában minden pozícióban, diákmunka esetén is, előnyt jelent, ha valaki jól tud kérdezni, információt átadni és megérteni a munkáltató elvárásait. Ezeken kívül említhetnénk még a proaktivitást és kezdeményezőkészséget, a stressztűrést és alkalmazkodóképességet, esetleg a felelősségtudatot is, de a legfontosabbak a fentiek.