Ezért nem mindegy, hogy milyen egy rugó tulajdonsága
A hagyományos laprugók még a gépjárművek rugózási rendszerében is használatosak. Viszont a különböző gépjárművek rugózási rendszerében egészen különböző típusú rugókat használhatnak. Azonban a hagyományos laprugókat már csak a haszonjárművekben használják. De vajon miért?
A gépjárművek esetében szóba jöhető rugófajták egészen különbözőek lehetnek: acélrugók, mint pl. a laprugó vagy torziósrugó; de a gázrugók is szerepet kaphatnak. Akár hidropneumatikus, akár légrugó. De vajon mindegyik hasonló minőséggel rendelkezik?
Ezt különböző szempontok alapján osztályozzák. Nem véletlenül, hiszen meghatározza a jármű lengési tulajdonságait.
A rugó hatással van a járműdinamikára.
Éppen ezért fontos a tömege, élettartama, súlya, vagy előállítási és karbantartási összege. Ezt pedig a karakterisztikája határozza meg. A legkedvezőbb és legoptimálisabb karakterisztika eléréséhez pedig sok köze van a funkcióknak.
A lengéskényelem, és hogy azt menet közben a gépjármű össztömege ne befolyásolja azt. Éppen ezért a közismert és tradicionális laprugókat kis és közepesebb teherautókban alkalmaznak ma már csak.
De milyen egy hagyományos laprugó és milyen előnyei vannak? Hogyan kapcsolódik szerepe a járműdinamikához, mér csak oda használják? Bővebb infó cikkünkben.