Karácsonyi őrület októberben
Az elmúlt pár évben már megfigyelhető a tendencia, hogy a nagy áruházláncok és hipermarketek polcaira egyre korábban kerülnek ki a karácsonyi dekorációk. Néhány évvel ezelőtt az üzletek még megvárták november 1-ét, igaz, másnap már megjelentek a mikuláscsokik. Viszont tavaly is és idén is már október közepén találkozhattunk a polcokon a mikuláscsomagokkal, adventi dekorációkkal, karácsonyi díszekkel. Épphogy csak ünnepi dalok nem harsognak a hangszórókból, és elő fenyőt sem tudunk még vásárolni.
Marketing szakemberek szerint az erős piaci verseny az oka a korai szezonkezdésnek. Az áruházak bevétele múlhat rajta, hogy ki cserkészi be hamarabb a vásárlót. Minél előbb ismerteti meg a kereskedő a vevőt a portékájával, annál valószínűbb, hogy nála, és nem a konkurenciánál fog vásárolni. Reméljük ez nem oda fog vezetni, hogy legközelebb már nyáron karácsonyi díszeket kell nézegetnünk!
Akár hisszük, akár nem, azért vevői oldalról is mutatkozik némi előnye a korai karácsonynak! Az elején még a teljes árukínálat rendelkezésünkre áll és nagy a választék. Nincs tolongás az üzletekben, az eladók is türelmesebben ráérnek segíteni. Van időnk átgondolni az ajándékokat, hiszen a majdnem három hónap alatt többször is visszatérünk az üzletbe. Nem egyhavi fizetésből kell megoldani a teljes bevásárlást, hanem eloszlik a kiadás.
Azért van hátulütője is a túl korai karácsonyi hangulatnak. Sokan túlzásnak érzik a kereskedők pénzhajhászását, ami ellenérzést vált ki belőlük és beindul a „csak azért se” reakció. Mások pedig érthetően bele csömörlenek az ünnepbe, mire elérkezik a szenteste.