Méltányos elbánást kér az adóhatóságtól a kereskedelmi szövetség a pénztárgép-átállás kapcsán

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) arra kéri a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM), valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), hogy méltányosan járjanak el az online kasszák ellenőrzésekor a kereskedőknél, mivel a bírságolás tovább lassítaná és drágítaná az online átállást.

A NAV szerdán azt nyilatkozta, hogy összesítve több millió forintos bírság került kiszabásra olyan kereskedőkre, akik még nem rendelték meg az online pénztárgépet. Kiderült, hogy a revizorok hetek óta ellenőrzik azokat a budapesti vállalkozásokat, amelyekkel kapcsolatosan valószínűsíthető, hogy nem tették meg a lépéseket az online pénztárgéprendszerbe történő bejelentkezéshez. Az adóellenőrök a törvényben előírtak szerint azt vizsgálják, hogy az érintett vállalkozások rendelkeznek-e az üzembe helyezéshez szükséges kóddal, valamint tudják-e papírral igazolni az online pénztárgép megrendelésének a tényét.
Az OKSZ szerint még hosszú hónapokig tart a teljes átállás. Kiemelték, hogy a gyártás és az üzembe helyezés beindulásának elhúzódása nem a megbírságolt kereskedők hibája. A kereskedelmi szövetség véleménye szerint célszerűbb lenne a kisvállalkozások érdekében egy valós, teljesíthető átállási határidőt megszabni. A nemzetközi – bolgár, horvát – gyakorlat is azt igazolja, hogy egy évnél rövidebb idő alatt nem hajtható végre egy ilyen átalakítás.
Az érdekvédelmi szervezet szerint a kereskedők “megütközéssel” fogadták, hogy a NAV több milliós bírságot szabott ki azokra a kisvállalkozásokra, akik semmit sem tehetnek arról, hogy az online pénztárgépek gyártása és üzembe helyezése még nem indult meg.
“Természetesen az nem kifogásolható, ha egy hatóság egy jogszabály betartását ellenőrzi, de az eljárásban figyelemmel kell lennie az összes körülményre, így arra is, hogy jelenleg online pénztárgép egyszerűen nem vásárolható. Az elmarasztalásnak pedig arányban kell állnia a cselekmény súlyával” – írta az OKSZ.
A bírságolás azért sem méltányos véleményük szerint, mert a pénztárgép forgalmazók visszaigazolása nem jelent biztosítékot a pontos szállításra, mivel jelenleg egyikük sem tudja megmondani, pontosan mikor indulhat meg a folyamatos gyártás felfutása bármelyik típusnál. Az eddig kihelyezett néhány online pénztárgép próba üzemmódban fut, a gyártók ellenőrzik a helyes működést. Információik szerint a gyártás indulását az alkatrészhiány is lassítja.
Az OKSZ közleménye rámutat, hogy a visszaigazolt szállítási határidők jelentős hányada eleve tarthatatlan, sok visszaigazolás pedig pontos dátumot nem is tartalmaz. Problémát jelent a kereskedőknek az is, hogy az új pénztárgép típusa meghatározza az online kapcsolat szolgáltatóját is, ezek pontos ára azonban nem ismert, váltani pedig műszaki okok miatt csak a pénztárgép cseréjével együtt lehet.

MTI

Vélemény, hozzászólás?